Zde jsou uvedeny různé možné výdaje, které je nutné brát v úvahu před spuštěním nebo provozováním webového média. Náklady na provoz se samozřejmě liší zejména podle jeho velikosti a ambicí.
Hosting a doména

Náklady začínají na stokorunách za rok, levnější hostingové služby však obvykle nabízejí méně prostoru pro web, méně podporovaných technlogií, menší záruku, že web poběží bez výpadků, a slabší zákaznickou podporu. Zatímco v případě fanouškovského webu tak může stačit i hosting zdarma, v případě profesionálního webu je dobré za některé služby připlatit.

Redakční systém (CMS)

Základní opensourcový redakční systém lze pořídit zcela zdarma - nejpopulárnějšími volbami jsou Wordpress, Joomla či Drupal. Základní systém je možné doplnit plug-iny, které přinášejí doplňkové funkce - od lepší práce s multimédii či vylepšeným SEO až například k doplňkům nabízejícím správu komunity nebo paywallové řešení. Pokud má vydavatel vyšší nároky, není těžké najít vývojáře, který naprogramuje plug-iny na míru.

Layout a design

Součástí opensourcových CMS je také možnost využít některou z generických šablon vyvinutých nezávislými tvůrci. Návrh layoutu a designu je samozřejmě možné vytvořit svépomocí a nechat jej pak vývojářem implementovat do šablony.

Správa komentářů

Opensourcové CMS mají obvykle vlastní jednoduchý systém umožňující správu komentářů pod články, doplněný řadou pluginů, které jej rozšiřují. Další možností je například využití komentářového modulu Facebooku. Jeho výhodou je, že umí sdílet komentáře na profily debatérů a tím šířit odkazy na publikovaný obsah. Nevýhodou je zejména omezená kontrola, kterou vydavatel nad modulem má. Další alternativou jsou pokročilé komerční služby jako je třeba Disqus nebo Livefyre.

Prostory

Malý web je samozřejmě možné vydávat i z domova, pro větší redakce je potřeba počítat s náklady na nějaký společný prostor (a samozřejmě související náklady na energie a služby jako je připojení k internetu).

Založení firmy

Web můžete vydávat i jako fyzická osoba (jen nesmíte zapomenout případné příjmy uvést v daňovém přiznání). Pro větší projekty, nebo v případě, že se vám podaří sehnat investora, je ale vhodné založit vlastní vydavatelskou firmu.

Agenturní servis

Pro řadu webů může jít o nepotřebnou položku v nákladech. Pokud ale chcete agenturní obsah na svém webu využívat, počítejte s tím, že za něj musíte zaplatit.

Obrazový doprovod

Nejlevnější cestou k fotografiím a ilustracím je samozřejmě vlastní výroba. Velké množství snímků je ale na internetu dostupné zdarma, pod licencemi z rodiny Creative Commons - najdete je například na Flickru, ve Wikimedia Commons a v řadě dalších služeb. U každé fotografie je ale potřeba pečlivě číst, za jakých podmínek autor její publikování umožňuje. Pro náročnější použití je samozřejmě potřeba počítat s placeným přístupem do některé z profesionálních fotobank - v Česku jsou nejznámější Profimedia či Isifa.

Redakce

Personální náklady obvykle tvoří největší díl z celkových výdajů. Je to logické - pokud chcete mít zajímavý obsah, potřebujete obvykle kvalitní autory. Celkové náklady samozřejmě opět závisí na velikosti serveru - většina českých placených webů je vytvářena velmi malou redakcí, někdy i jedním člověkem.

Prodej reklamy

Vydavatel samozřejmě může svůj web zapojit do nějaké reklamní sítě jako je Sklik nebo AdWords. Může také využívat služeb mediazastupitelství. Pokud se ale rozhodne prodávat reklamní prostor sám, většinou brzy zjistí, že je dobré na tuto práci mít specialistu. A jeho plat je dalším z nákladů, se kterými je třeba počítat.

Marketing

Dobré zboží se sice do určité míry prodává samo, ale reklama či marketingová podpora může výrazně pomoci. Oslovit relativně levně velké množství potenciálních uživatelů se dnes dá například prostřednictvím sociálních sítí. Propagace příspěvků na Facebooku ale samozřejmě něco stojí.